Over Stichting SKIP | Seksueel Kindermisbruik Instellingen Pleeggezinnen

Stichting SKIP is in 2012 opgericht door een groep lotgenoten die in hun jeugd door de overheid in een (rijks)instelling of pleeggezin zijn geplaatst en daar seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikt zijn. Het bestuur SKIP is samengesteld uit lotgenoten plus ervaren maatschappelijk betrokken bestuursleden.

Deze film is tot stand gekomen met dank aan: Filmgroep het Accent Gorssel/Lochem

Praten met lotgenoten over de psychische, fysieke en sociale problemen

SKIP biedt een veilige haven voor lotgenoten waar over de psychische, fysieke en sociale problemen gepraat kan worden, waar de klachten bewaakt worden, waar informatie verzameld wordt, maar waar ook politieke standpunten worden ingenomen en de openbaarheid niet geschuwd wordt.

Seksueel kindermisbruik bij instellingen en pleeggezinnen melden

Stichting Seksueel Kindermisbruik Instellingen Pleeggezinnen roept dan ook iedereen op die in zijn/haar jeugd in een overheidsinstelling en/of pleeggezin seksueel is misbruikt contact op te nemen met SKIP. Stichting SKIP helpt lotgenoten om bij de instelling waar het misbruik heeft plaatsgevonden erkenning, herkenning en excuses te ontvangen en indien gewenst hulp voor de financiële genoegdoening. De lotgenoot bepaalt zelf welke hulp en ondersteuning gewenst is.

temp meisje hoek

Vertrouwen van de overheid

Stichting SKIP was de gesprekpartner voor de Commissie Samson en is de onafhankelijke adviseur voor de Ministeries VWS en V&J, Slachtofferhulp Nederland en Jeugdzorg Nederland. De Stichting helpt lotgenoten daadwerkelijk op weg die gebruik willen maken van de financiële regeling Schadefonds Geweldsmisdrijven. Stichting SKIP tracht lotgenoten uit het zelfde kindertehuis, pleeggezin en/of jeugdinstelling bij elkaar te brengen voor steunbetuiging en erkenning. U vindt een groep lotgenoten die een warme plek biedt aan slachtoffers en partners.

Vanaf 1 januari 2014 wordt SKIP, als enige instelling die zich volledig inzet voor de doelgroep waarnaar de commissie Samson onderzoek heeft gedaan, gesubsidieerd door het ministerie van VWS. Dit betekent dat wij tot eind 2017 er zijn voor de slachtoffers van seksueel misbruik in pleeggezinnen en kindertehuizen.

Het bestuur is erg blij met het vertrouwen dat de overheid ons heeft gegeven en hoopt dan ook dat in de komende vier jaar alle slachtoffers zich bij ons melden en dat wij goede hulp, adviezen en ondersteuning kunnen en gaan bieden. Wij zijn er voor jullie en jullie zijn er voor elkaar. Geef ons de mogelijkheid lotgenoten bij te staan.

donaties

Om haar werk te kunnen doen zoals geformuleerd in haar doelstellingen is de Stichting SKIP onder meer afhankelijk van donaties.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:

Secretariaat: Paul de Ridder

Postadres Stichting SKIP: