Deelnemers gezocht; Documentaire slachtoffers geweld in de jeugdzorg

Deelnemers gezocht die willen meewerken aan de documentaire slachtoffers geweld in de jeugdzorg

Een van de maatregelen die zijn genomen naar aanleiding van het rapport van de Commissie De Winter en dat van Heerma de Voss en van Houwerzijl over de misstanden bij de Goede Herder is het maken van een documentaire. Met een klankbordgroep van lotgenoten hebben we doel en vorm voorbereid. Vervolgens heeft het projectteam ‘Implementatie maatregelen De Winter’ de filmmakers van producent DPI opdracht gegeven om de documentaire te maken.

Met het vastleggen van verhalen van slachtoffers en deze verwerken tot een documentaire wil de overheid het leed van de slachtoffers erkennen. Daarnaast wordt met de publicatie van de film de bekendheid van de vaak ingrijpende ervaringen vergroot. Dit kan helpen om geweld in de jeugdzorg in de toekomst te voorkomen en meer begrip te krijgen voor dat wat slachtoffers hebben meegemaakt.

Het is onmogelijk om alle verhalen van alle slachtoffers op te tekenen en te verwerken in de documentaire. De veelheid zou de kracht van de film tenietdoen, maar het betekent tegelijk ook dat de film nooit een volledig beeld kan geven van wat er is gebeurd. We realiseren ons dat de meeste verhalen daarom opnieuw niet gehoord zullen worden. Het is aan de filmmakers om een professionele en zorgvuldige keuze te maken uit de vele persoonlijke ervaringen van slachtoffers. Zij staan voor de opgave om de selectie te maken die het geweld in de Jeugdzorg het beste weergeeft. We willen een zo breed mogelijk publiek aanspreken met de film.

Oproep

Graag brengen we de filmmakers in contact met slachtoffers van geweld in de jeugdzorg in de drie tijdvakken 1945-1965, 1965-1985, 1985-2019.We maken naast de documentaire een serie fragmenten uit gesprekken met slachtoffers die we als losse video’s op de website plaatsen. Voor de opnames zoeken we personen die als kind:

in een pleeggezin zijn geplaatst;

in de kinder- en jeugdpsychiatrie hebben gezeten;

in een doven- of blindeninstituut zijn ondergebracht;

uit huis zijn geplaatst vanwege een verstandelijke beperking;

in een residentiele inrichting hebben gezeten;in een justitiële jeugdinrichting zijn geplaatst.

en direct of indirect te maken hebben gehad met geweld in de jeugdzorg.

We willen graag met u spreken over uw persoonlijke ervaringen en over de impact die deze ervaringen op u en uw omgeving hebben gehad en misschien nu nog steeds hebben. De gesprekken zijn informeel van toon en worden opgenomen door een cameraman.We nemen de tijd voor het gesprek en we zullen het wellicht ook over onderwerpen hebben die in de filmfragmenten helemaal niet terugkomen. We luisteren graag naar wat u te vertellen heeft.

De personen van wie de verhalen worden verwerkt in de documentaire bezoeken we nog een keer om een beeldportret te maken. Daarin willen we de kijker wat meer laten zien van het leven van de personen achter de verhalen. De regisseur bepaalt uiteindelijk welke verhalen in de documentaire worden verwerkt en welke verhalen als losse video’s op de websites komen.verhalen in de documentaire worden verwerkt en welke verhalen als losse video’s op de websites komen.

Bij voorkeur filmen we het gesprek bij u thuis omdat ‘thuis’ een grote symbolische waarde heeft in deze film. Wilt u liever in een andere vertrouwde omgeving in gesprek, dan is dat uiteraard ook mogelijk. Er komt een klein team (een cameraman en een interviewer) langs om het gesprek op te nemen. Zij houden zich strikt aan de geldende COVID-regels voor documentairemakers. De opnamen van het gesprek duren maximaal een dagdeel, dus ca. 3 uur. Het filmen van het persoonlijke portret neemt ook ongeveer een dagdeel in beslag. Voorafgaand aan het interview is er telefonisch of via Zoom/Teams een voorgesprek, zodat u kunt kennismaken met de interviewer een afspraak kunt maken voor het gesprek. Er is een mannelijke en een vrouwelijke interviewer beschikbaar. U kunt uw voorkeur aangeven, als u wilt. U krijgt geen financiële vergoeding voor uw medewerking aan de filmopnamen. Voordat de eindversie van documentaire en webvideo’s openbaar wordt, krijgt u de films te zien.

Wilt u meewerken, geef dan alstublieft naast uw persoonlijke gegevens in het kort antwoord op de volgende vragen.

1) In welke vorm heeft u te maken gehad met jeugdzorg en in welke periode?

2) Met welke vorm van geweld bent u direct of indirect geconfronteerd?

3) Hoe heeft dit uw leven beïnvloed en doet het dat nog steeds?

Bent u geïnteresseerd, maar heeft u nog vragen? Laat het ons weten!

Wij zijn u bij voorbaat dankbaar voor uw vertrouwen. We zien het als gezamenlijk belang om de verhalen zorgvuldig vast te leggen en ze te kunnen delen met zoveel mogelijk mensen in de samenleving. Uw reactie wordt uiteraard vertrouwelijk en met zorg behandeld.